Med to nye montører, en ny elektriker og en lærling på vei inn, ser Eltera Vest frem mot et år fullt av arbeid.
– Vi har mer enn nok oppdrag, så vi ser lyst på fremtiden, sier daglig leder Odd Magne Sviland.
Ny rammeavtale og økning på privatmarkedet
Han beskriver fjoråret som midt på treet. Det var flere kunder, både innen privat og næring, som dro i bremsen da pandemien kom til Norge. Dette snudde imidlertid ganske raskt.
– Vi landet en rammeavtale med Gjesdal kommune i begynnelsen av 2020, og den sørget i stor grad for lite svingninger bortsett fra i mars. Her utfører vi vedlikehold og service, og har en generell avtale om el-kontroll og elektroarbeid på kommunens bygg, sier Sviland.
Privatmarkedet tok seg også opp etter hvert, og Eltera Vest tror det skyldes at folk var mer hjemme og la merke til ting som måtte fikses. Det ble i hvert fall mange oppdrag knyttet til vedlikehold av hus.
– Veldig betryggende å ha hovedkontoret i ryggen
I tillegg til lokale rammeavtaler, har Elteras hovedkontor vært en aktiv bidragsyter når det kommer til å fylle arbeidsdagene på vestlandet.
– Hovedkontoret har rammeavtaler med blant annet Apotek1 og FUS Barnehage, og disse finnes over hele landet. Dette har bidratt til at vi har hatt mye jobb i områdene hvor disse ligger. Det er veldig betryggende å ha hovedkontoret i ryggen på denne måten, og de synes på de ansatte at de føler seg trygge i bedriften, fastslår Sviland.
Ser videre mot solceller og byggautomasjon
Faget «elektro» er et fag som står ganske støtt gjennom tiden, selv om det kommer ny teknologi på markedet. Strøm er strøm, kan man nesten si. For Eltera Vest handler utviklingen om å bli god på nye løsninger.
– Solceller er en viktig teknologi, og den har begynt å få fotfeste også her. Det samme gjelder for byggautomasjon, eller sentraldrift, som handler om optimal drift av særlig næringsbygg. Vi gjør det vi kan for å følge med, for ellers stagnerer man som elektriker og som bedrift, sier Sviland.
Jobber for fornøyde kunder på hele Vestlandet
Eltera Vest har en relativt jevn fordeling av kunder innen privatmarkedet, næring og offentlig sektor. Daglig leder Sviland er ikke i tvil om hva som er det viktigste fokuset fra dag til dag:
– Fornøyde kunder. Vi dekker det meste, og det viktigste på tvers av markedene er fornøyde kunder. Det får vi til ved å ha serviceinnstilte montører som møter opp med et smil, og er flinke til å forklare hva oppdraget går ut på. Til slutt skal også jobben utføres til avtalt tid og pris, og det blir den, forsikrer Odd Magne Sviland.