I mars 2020 stengte Norge for å forhindre spredningen av corona-viruset. Nesten alle norske bedrifter så omsetningen stupe, og på hver sin måte ble man nødt til å finne ut hvordan komme seg helskinnet gjennom regnskapsåret 2020.
– Vi trykket skikkelig til på våren og høsten. Ikke bare for å ha nok å gjøre inneværende år, men også for å sikre 2021, forteller Ole Andreas Bergli, daglig leder ved Eltera Ringsaker.

Gjengen hos Eltera Ringsaker har hatt hendene fulle i 2021.
Dette innebærer arbeid med blant annet rammeavtaler og ITB (Integrerte tekniske bygningsinstallasjoner), som fikk mye fokus i 2020.
– Målet var å få flere ben å stå på. Vi jaktet nye kunder og nye prosjekter, og strammet til på salgsfronten. Ved alle anbud la vi ned mer arbeid i detaljene, som grundige undersøkelser rundt den potensielle kunden, sier Bergli.
Anbudsarbeid ga resultater
Sammensetningen av nye kunder i 2020 består av både store, populære jobber sett med bransjeøyne, og prosjekter der Eltera Ringsaker får vist seg frem for folket.
– Det var mye konkurranse om rammeavtalen med Ringsaker kommune. Denne var det mange som ønsket seg, så vi måtte trykke til for å lande avtalen, sier Bergli og fortsetter: Vi har også skrevet rammeavtaler med Sykehuset Innlandet, Innlandet fylkeskommune og kommunene Elverum og Trysil. Disse viser at det er aktivitet og at det skjer ting rundt oss.
De fikk absolutt en mulighet til å vise at det skjer ting rundt Eltera Ringsaker, da de jobbet med Matkvartalet Hamar. Bergli forteller kort om hvordan Hamars svar på Mathallen i Oslo er et fint «utstillingsvindu» for deres kompetanse innen varehandel og restaurantbransjen:
– Matkvartalet er et byggeprosjekt som ble lagt godt merke til Hamar. Her stod vi blant annet bak et spennende lyskonsept, forteller den daglige lederen.

Hus og hytte er spesialområdene til Eltera Ringsaker.
Størst på hus og hytter
Eltera Ringsaker har avtale med både Nordbohus og noen lokale snekkerlag som bygger hus og hytter. Med god aktivitet i disse markedene gjennom pandemien, har det derfor vært nok av oppdrag på denne fronten.
– Vi er gode på hus og hytter, og det er ingen som er større enn oss på dette i området. Vi har et team som leverer vår del av jobben på disse prosjektene, som er alt av sterk- og svakstrømsinstallasjoner, varmestyring, belysning og så videre, forklarer Bergli.
Sluttbrukeren er altså i stor grad en privatkunde, og arbeid på hus og hytter kan være en smart vei mot flere oppdrag på privatmarkedet.
– Vi har klart mest fokus på rammeavtaler og store prosjekter mot næring, men vi tar selvfølgelig oppdrag på privatmarkedet også. Ingen jobb er for liten, for noe så enkelt som en ny stikkontakt kan være det viktigste i verden for akkurat den kunden som trenger det, sier Bergli.

Privatmarkedet er en viktig del av hverdagen for Eltera Ringsaker, enten oppdragene er små eller store.
Ekstra jobber fra hovedkontoret
Elteras hovedkontor på Billingstad har avtaler med blant andre Felleskjøpet og apotek-kjeder, og sistnevnte ble plutselig veldig aktuelle i midten av mars 2020. Bergli forteller hvordan dette dryppet på kontoret i Brumunddal:
– Det var en stor trygghet å ha hovedkontoret i ryggen da landet stengte ned. Når en rammeavtale i Asker har en jobb i innlandsområdet, så blir vi spurt. Apotekkundene våre måtte tilpasse seg smittesituasjonen, og Eltera ble engasjert til å bidra. Det innebar andre typer oppgaver enn vi gjør til vanlig, som å montere pleksiglass ved kassene og så videre.
Forventer enda mer trykk i tiden fremover
Eltera Ringsaker har sørget for såpass mye arbeid at de har vært nødt til å leie inn montører fra konkurrerende bedrifter, og nå har de ansatt to nye. Bergli forklarer hvordan usikkerheten forsvant i takt med nye oppdrag.
– Det var nok litt usikkerhet i begynnelsen av nedstengningen, men den forsvant fort da vi fikk inn jobber hvor flere var av en viss størrelse. Med to nye på laget er vi nå 28 ansatte, i tillegg til at vi jobber med sentrale samarbeidspartnere i Trysil og Elverum. Dette er viktig, for vi fortsetter å konkurrere om nye jobber.

En god elektriker som genererer fornøyde kunder er den beste referansen man kan få.
Oppskriften er gode kundeopplevelser
Som i de fleste andre bransjer er det fornøyde kunder som skaffer jobber, og Eltera Ringsaker kommer dit ved å sende ut gode montører.
– Er kunden fornøyd, så ringer de igjen. Det er den beste reklamen vi kan få, slår Bergli fast.
Han fortsetter med å utdype hva som ligger til grunn for en god kundeopplevelse, og det er ikke noe hokus pokus:
– Det er så enkelt som å levere god kvalitet, og det betyr å møte opp når du skal, gjøre jobben til avtalt tid og pris og følge opp kunden i etterkant. Dette gjelder for næring, offentlig og privat. På alle områdene må vi vise til konkurransedyktig pris for å bli vurdert, men det er positive erfaringer med Eltera Ringsaker som til slutt tipper avgjørelsen i vår favør, avslutter han.